Tillbaka till informationssidan om dans

Salsan ser ut att vinna i längden...

Det är ett ganska stort sug efter Argentinsk tango här i Sverige och de svensk-argentinska tangoföreningarna är mycket livaktiga.

Även Lindy Hop (Jitterbug) är mycket populärt här i sverige.

Intresset för engelsk Ballroom är tyvärr inte på topp i dagens läge, men just nu upplever Ballroom en renässans i USA, enligt mina källor. Det är ganska sannolikt att att Ballroom Dancing kommer att få ökad popularitet nu under 2000-talet.

Salsan kom med med stormsteg under de sista åren av 1900-talet.

Den Salsa som gäller är den kubanska Salsans, s.k. Son. Jag vill rekommendera Dig att lära Dig den, och att gärna se till att läraren och/eller lärarens assistent är bördig från Cuba, ty det är faktiskt kubansk salsa. Det förekommer nämligen att lärare från andra latinländer lär ut andra former av Salsa som sedan vållar problem när två dansare möts som lärt sig olika sorters Salsa.

Det är banne mig illa nog att den svenska buggen förekommer i ett antal varianter, Snurrebugg, Västeråsbugg, Örebrobugg, Umeåbugg, 6-stegsbugg... ... och att en del danslärare inte lär ut den sociala foxtrot (gå gå sida samla) som är världsstandard fastställd på Danslärarnas världskongress i London redan år 1920.

Själv tycker jag det är oerhört irriterande att ha lärt sig en korrekt standard och sedan få höra en flicka säga "Du gör fel", när det bevisligen är jag som kan mina saker. Förresten, så har jag fått för mig att mannen för i dansen och flickan följer, så allt jag hör är rätt, men varför försvåra för flickorna genom att lära ut något som inte är standard.

När det gäller buggen så är det så att många danslärare vill lära ut något avvikande konstigt och kalla det för något speciellt för att dra nya elever till sig. I fallet med Salsan beror det nog bara helt enkelt på att det förekommer många icke-kubaner som undervisar i sina lokala varianter.

Vi som är intresserade av att så många som möjligt skall kunna dansa med varandra och ha roligt är inte alls förtjusta över den attityd som tyvärr vidlåder en del danspedagoger i Sverige, där man ofta är i luven på varandra om vem som torgför den rätta frälsningsläran. Vissa sådana pedagoger aktar inte heller för rov att tillskriva mig med mer eller mindre oförskämda brev och förklara att vi "glada amatörer" inte alls bör inte skriva något om dans, utan överlåta detta åt danspedagogerna som behärskar ämnet!

Hellre en glad amatör som skriver en massa, även om något kanske inte blir 100%-igt korrekt, än att inget blir skrivet. Hellre glada amatörer som främjar dansandet utan tanke på egen vinning eller arvode.

Ni som är Salsa-lärare och läser vad som skrivs på de här sidorna, får gärna skriva e-brev till mig, men kom då med konstruktiv kritik och logiska förklaringar till varför man skall envisas att lära ut icke-kubansk salsa till stackars svenskar. Det är svårt nog som det är.

Ärade kubaner som förstår svenska är välkomna att skriva tackbrev till mig för att jag talar om hur det ligger till.

Du som kan dansa någon form av bugg har faktiskt redan lärt dig grunderna i de otaliga snurrar som förekommer i Salsan med oändliga variationer.

Men Salsa är mycket roligare än bugg. Den är mer personlig, tycker många salsafrälsta.

I buggen flänger man bara runt på dansgolvet. I salsan kan man nästan stå stilla på stället och ändå röra kroppen mer. Man rör mera på axlar och höfter. Salsan är mer sensuell.

Om Du funderar på att gå en salsakurs, se då till att Du väljer den kubanska salsan. Det är inget snack om saken. Ska're va salsa, så ska're va kubanskt!

Danscompagniet vid Fridhemsplan (Stockholm) håller regelbundet kurser i kubansk salsa med lärare inbjudna direkt från Kuba. Mycket bra lärare. Eftersom jag själv gått och lärt mig Salsa där, så kan jag verkligen rekommendera denna mycket seriösa dansskola som har kurser i många andra sorters danser. De har telefonnummer 08-652 87 00.

Äldsta salsoteket är La Isla i hörnet Fleminggatan/St Eriksgatan (Stockholm), De brukar också ha små salsaintroduktioner i början av kvällen.

Du som INTE är från Stockholm och läser det här och tycker att det är för "stockholmscentrerat" (vanligt klagomål från hemsidans besökare). Jag bor och är verksam i Stockholm, och jag har ingen aning om var det dansas Salsa utanför Stockhol.m.

Varför inte använda Google eller någon annan internetsökare och leta efter Salsa-lärare över hela Sverige. Många av dem har egna hemsidor.

Räkna dock med att det tar sin tid att bli en bra salsero. Det förekommer ett 10-tal olika rytmer i dansen - en för varje instrument. Det kräver övning för oss nordbor. Dessutom är vi nordbor lite stela i knäna och obenägna att vicka på rumpan, särskilt i heterosexuella gossar. Ett knep som min rörelseterapeut lärt mig är att böja (flexa) knäna ganska rejält, ty då går det att rotera rumpan ordentligt. Med raka knän är det nämligen omöjligt.

Tjejer gillar inte killar som står i baren och super sig fulla innan de ens vågar bjuda upp. Killar som kan dansa blir faktiskt omåttligt populära! Och det är inte alls feminint att dansa.

Vi som tävlingsdansar djärves påstå att vi har mycket till skänks när vi skall börja med Salsa, men åtminstone en danslärare har i ett ilsket e-brev förklarat att så är det inte alls! Den som inte kan tävlingsdansens latin har en viss fördel att den inte lärt sig att dansa yvigt som i tävlingslatinet, utan snabbt kan tillägna sig Salsa-stilen med tätare kroppskontakt, och med mycket, mycket kortare steglängd. Salsa-cha-cha dansas inte heller som vanlig tävlings-chacha. Den Kubanska rumban dansas INTE som tävlingsrumba etc.

Men vi är alla olika som människor och lär oss färdigheter med olika strategier. Det väsentliga är att Du själv har roligt, inte åsikter som danslärare och andra har om vad som är rätt eller fel. Dans skall vara roligt att ägna sig åt! Och var och en måste själv välja vad han eller hon tycker är roligt.

Salsa, Mambo, Merengue är mycket populärt, särskilt bland ungdomar. I Salsa inryms en hel grupp danser.

Pachanga är en dans som inte många hört talas om. Den har rytmen ungefär så här, tecknet telegrafiskt -.- . --.- eller -.-. .--. Karaktärisktiskt för salsa-danserna är ett gungeligung. Man kan spåra grundelementet -.- som finns i Samba.

Bolero låter - åtminstone för mina öron - som en långsam tävlingsrumba. Mambon kan rytmiskt förväxlas med Samba. Det går att dansa Samba till vissa Mambolåtar, oavsett vad kräsna danslärare påstår i sina påhopp i e-brev till mig. Till Pachangan kan man dansa finsk Humppa. Det är väl inte så noga bara man har kul.? När kommer alla danslärare inse att dans skall vara roligt, och inte pådyvla sina elever fundamentalistiska standarder. Om eleverna får utvecklas med lite friare tyglar, så kommer de loss och skapar sin egen personliga dans, och det är INTE fel!



Till informationssidan om dans



Senaste uppdatering: 2013-07-23